środa, 15 kwietnia 2020

Magdalena Wala - Rozalia

Recenzja książki Rozalia - Magdaleny Wala
Magdalena Wala - Rozalia


Magdalena Wala
Tytuł oryginalny: Rozalia
Cykl: Damy i Buntowniczki (tom 2)
Wydawnictwo: Czwarta Strona
Gatunek: powieść historyczna, romans, literatura piękna
Ilość stron: 372
Oprawa: Miękka 
Cena okładkowa: 34,90 zł. (aktualnie dostępna za 9,95 zł. na stronie oczytani.pl )

"Gdybym miał sto żyć, wszystkie bym ofiarował mojej Ojczyźnie."
Rozalia to siedemnastoletnia córka państwa Pawłowskich.
Dziewczyna pewnego dnia przypadkiem podsłuchuje rozmowę ojca, z której dowiaduje się, o jego planach wydania jej za mąż.
W XIX wieku nie było w tym nic dziwnego, bo takie panowały zwyczaje.
Jednak Rozalia nie miała zamiaru ślubować obleśnemu Moskalowi Wrońskiemu.

W tajemnicy przed ojcem dziewczyna ucieka z rodzinnego domu.
Trafia do majątku w Czarnowcu, gdzie zostaje damą do towarzystwa sympatycznej panny Julianny.

Pewnej nocy Rozalia dostrzega w ciemnościach niepokojące, poruszające się światło.
Kiedy indziej ktoś nocą chodzi po ogrodzie. 
W Czarnowcu dzieją się rzeczy dziwne.

Jaką tajemnicę skrywają mury tego domu?
Jaki los czeka Rozalię?
Co kryje się za przerażającymi legendami?

  "Gdybym ja była słoneczkiem na niebie,
Nie świeciłabym jak tylko dla ciebie.
Ani na wody, ani na lasy,
Ale przez wszystkie czasy,
Pod twem okienkiem, i tylko dla ciebie
Gdybym w słoneczko mogła zmienić siebie."
Słowa Stefan Witwicki, muzyka Fryderyk Chopin (posłuchaj)


   "Rozalia" to powieść, która zachwyciła mnie pod każdym względem. Piękna okładka, wspaniały styl, ciekawe słownictwo i świetna fabuła sprawiły, że nie mogłam się od niej oderwać. Z powieści dowiadujemy się w co kiedyś wierzono, czego bali się ówcześni ludzie, czym się zajmowali i jakie mieli zwyczaje. Autorka opisała również trudy życia codziennego jakie panowały w XIX wieku. Nie zabrakło opisów modnych kiedyś strojów, oraz trudów i wyrzeczeń związanych z ich noszeniem. Magdalena Wala wplata w swą powieść muzykę, taniec, literaturę, a nawet zwyczaje żywieniowe! Całość doprawiona jest subtelnym romansem, który w zasadzie do samego końca owiany jest nutką tajemnicy.

Główna bohaterka, czyli tytułowa "Rozalia" to młoda osoba, a młodość rządzi się swoimi prawami.
Jest inteligentna, dobrze wychowana i bardzo sympatyczna ale jest również odważną buntowniczką.
Każda pojawiająca się w powieści postać jest wyjątkowa na swój sposób i w większości są to pozytywni bohaterowie z którymi można się zaprzyjaźnić. Ja tak bardzo polubiłam tytułową Rozalię, że z chęcią przeczytałabym ciąg dalszy jej losów, gdyby tylko pojawiła się taka możliwość.

Mogłabym ją czytać bez końca. Gdy doszłam do ostatniej strony czułam żal, że to już koniec tej pięknej historii. 

Moja ocena to: 10/10





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Aniczytywani , Blogger